Úgy döntöttem, naplózni fogom virtuális vasúti (elsősorban JBSS Bahnos) pályáimat, azok fejlesztését.
Talán ha lesz érdeklődés, összejöhet ebből egy vándorháló is.
A pályák kidolgozásához preferálom a Bahn 3.87béta és 4.00béta verzióit. A fizetős 3.87 nem kell, miután elhúzták előttem a 4.00-s mézesmadzagot. De onnan még átmentettem a járműfájlokat, elsősorban a svájci Leichtstahlwagen-ek kedvéért (csodák csodája, nem csak itt, hanem 4.00 alatt is elindul simán, sőt, bizonyos figyelmeztető üzenet után még 3.86 alatt is!!!)
Jelen Közép-Európa projekt 3.87 bétában készül. Alapja Thomas Weber német játékos "DB-Fernverkehrsnetz Deutschland" hálózata, ehez illesztem az alábbi területeket:
- Kelet-Poroszország, vagy ha úgy tetszik Ororszország Kalinyingrádi Területe
- Ausztria
- Csehország
- Lengyelország
- Galícia, azaz Ukrajna azon területei, melyek az I. világháborúig Ausztriához tartoztak
- történelmi Magyarország (e nélkül mi értelme is lenne az egésznek? :))
- egykori Jugoszlávia területe
- Románia, Moldovával kiegészítve
(Ezek közt persze léteznek átfedések, na de ez éppen nem hátrány, hanem inkább előny.)
Az állomások pozicionálásához térképeket állítok be háttérnek, és van csomó olyan, ami minden állomás helyét mutatja; amelyik meg nem, annál saccolni fogok.
Ugyan csak különböző vasúti és más térképek alapján spekulálom ki a vasútvonalak műszaki adatait (vágányok száma, villamos vontatás, engedélyezett sebesség stb.)
Változatok: 1955, 1978, 1985, 1992, modern kori.
Projektek sorrendje
Először a milliós városok kapnak összeköttetést tengeri kikötőkhöz, utána a Közép-Európai Egyesült Államokkal szomszédos oszágok fővárosai felé. Utána kisebb-nagyobb városokat kötök össze valamely feltételezett centrummal (pl. Kolozsvárt Budapesttel és Bukaresttel, vagy Gdanskot Varsóval és Berlinnel is). Egy körben kb. 500 km-t építek meg az adott város feltételezett igényeiből.
Például az 1955-ös verzióban:
- Berlin - Szczecin (ez a legközelebbi tengeri kikötő)
- Berlin - Tirana (de most még Drezdáig sem jutok el)
- Bukarest - Constanţa
- Bukarest - Temesvár - Belgrád - Podgorica - Tirana
- Budapest - Fiume
- Budapest - Belgrád (- Tirana)
- Hamburg (ennek ugye van tengeri kikötője) - Berlin
- München - Berlin (- Szczcecin)
- Prága - Berlin (- Szczcecin)
- Varsó - Gdansk
- Varsó - Budapest (- Tirana)
- Bécs - Gyékényes (- Fiume)
- Bécs - Budapest (- Tirana)
- félmilliós városok, pl. Brémából Berlinbe stb.
Feltűnt, hogy "mindenki Tiranába megy"? Ja, a szomszédos fővárosok az országok kétbetűs kódjának sorrandjében kerülnek sorra.
Albánia, BE Belgium, BG Bulgária, CH Svájc, DK Dánia, FR Franciaország, GR Görögország, IT Olaszország, LU Luxemburg, NL Hollandia, SE Svédország, SU Szovjetunió (az 1992-es verzióban az utóbbi már darabokban lesz).
Jelenleg a Berlin - Szczecin vonal van kész, egyelőre 2 pár gyorsvonat és 1 pár személyvonat közlekedik rajta végig. Lesznek még helyi vonatok Berlin - Angermünde, illetve Angermünde - Szczecin között. S-Bahnnal és tehervonatokkal nem foglalkozom.
Ha ez kész lesz, következik a Berlin és a tőle délre levő Golssen, itt csak helyi vonatokkal.
Utána jöhet Bukarest; odáig elvinni a térképet, azaz beállítani háttérnek előbb Csehországot, aztán Magyarországot majd Romániát, az jó kis meló lesz. Már a Bln. - Szczecin vonal környékét ábrázoló menetrendi térkép beillesztése sem volt könnyű, úgy hogy passzoljon az eredeti Deutschland hálózathoz.
A szczecini vonal kész van már az 1978 és 1985-ös hálózatokhoz is (még csak pálya, egyszerű átmásolás által). 1992 viszont Belgráddal fog kezdődni, és innen Bar felé vezetem az első vonalat.
Néhány más projektem: Osztrák-Magyar Monarchia Balkánnal, Budapest fanti változatok, mind fiktív menetrendekkel.
Apropó menetrend: grafikus szerkesztőnek a KeyR0-t használom, ami a bahn.dopravni.net oldalról tölthető le (néhány cseh szó ismerete kell hozzá).