HTML

Virtuális vasutaim

Friss topikok

  • Oxy: A Berlin környékére tervezett két vonalszakasz kész. Most a Bukarest - Constanţa vonal fog követke... (2013.09.15. 19:55) Közép-Európa indulás

Címkék

Archívum

Ha az első világháburú jól végződött volna ...

2013.08.24. 19:24 Oxy

Körutazáson a Balkánon

Ülök egy száguldó vonaton

De hogy is kerültem a Balkánra? És miért?

Először is, virtuális vasúthálózat-építésben az olyan pályák építése érdekel a legjobban, amelyek hajdan volt távolsági összeköttetéseket szimulálnak. Persze: amennyire lehet valóságos vonalvezetéssel, de fiktív menetrenddel.

Ilyen vonalak nyilván bőven vannak Magyarország határainál, de másutt is: például Németország, Lengyelország, Ukrajna, Fehéroroszország területén. (Ez utóbbiak motiválták a Közép-Európa projektet) Evidensnek tűnhet mondjuk egy történelmi Magyarország képítése, de akár az Osztrák-Magyar Monarchia is, mert izgalmas elvágott összeköttetések voltak Csehország felé is, Galíciából a Kárpátaljára stb.

Egyszer aztán egy osztrák villamostörténeti honlapon azt láttam, hogy az egykori Monarchia mindegyik villamosüzeméről kutatnak valami emléket, és ha találnak, azt a honlapon közzéteszik. És ott volt az a térkép is, amit a Megauploadra a minap föltettem.

Ezen a térképen rajta van az összes vasútvonal összes állomása nemcsak a Monarchiából, de a Balkán országaiból is, egészen le a Boszporuszig és az Égei-tengerig. Kézenfekvő volt, hogy berakom háttér-képnek, aztán hadd szóljon, azaz fejlődjön a gigahálózat.

Eddigi fejlődés

Lehet, hogy első ránézésre tök kusza, és rendszertelennek tűnik rajta minden, a vasútvonalak látszólag minden logika nélkül épültek ki, pedig:

  • Először kiépítettem a Budapest - Pozsony Bécs vonalat.
  • Ha már van tengerpart, kéne egy kikötői összeköttetés is, és lőn Bécs - Trieszt (ezzel természetesen a Bp. - Trieszt összeköttetés is létrejött).
  • Akkor már veszek pár nagyvárost, és őket is összekötöm a legközelebbi kikötővel (illetve amerre e legkevesebb új vonalat kell építeni): Bukarest - Constanţa (akkor még zsákvonalként), Prága - Linz - Selzthal - Bruck a.d.Mur (becsatlakozva a trieszti vonalba)
  • A legnagyobb városokból megpróbálok külföldre eljutni: Istanbulból Svájcba (ezzel a szlovéniai Zidani Mostig jutottam), Bukarestből Olaszországba (via Piteşti - Orsova - Temesvár - Zenta - Szabadka - Vinkovci), Budapestről Varsó felé (Galánta - Zsolna - Jablunkovi hágó - inen némi másodrangú vonali barangolás után Dzędzice - Monarchia határa)

Néhány év után itt tartok most, remélem semmit nem felejtettem ki.

A járművek max. 50-es-évek-beliek, amikor még sok gőzmozdony volt, de már megjelentek a NOHAB-ok is.

Most egy kis ízelítő következne a vonatokból, de előre bocsátom, esetleg hiányozni fog a layoutból valamelyik vonat. Ugyanis történtek katasztrófák: hibásan megírt elágazások, vágányfoglaltságok miatt egyes vonatok föltartották egymást, akkor amit föltartottak arra hiába várt a stokk valahol a hálózat egy másik pontján, akkor abba a stokkba beleszaladt egy harmadik vonat, és összeragadtak, a túl hosszú szerelvény nem fért be a fejállomásra, ezért az ütközőbaktól visszafogva kijárt a helytelen vágányra, ahol ütközött az utána jövővel, és akkor derült ki, hogy szar van a palacsintában... és hasonlók. Az így szarrá ment összekeveredett vonatokat csak ritka esetben sikerült helyreállítani, ezért legtöbbször töröltem őket.

Tehát a korántsem teljes lista:

  • Ha egyszer már megvan Istanbul, akkor mindenenek előtt Orient-Expressz, trieszti és bécsi stokkal (amely Zidani Mostban leakadva a Südbahnhofra érkezik)
  • Bukarest - Trieszt gyorsvonat (volt, de megsemmisült a Constanta - Trieszt vonat is).
  • Budapest - Bécs - Trieszt (ez majd megszűnik, ha a közvetlen Bp. - Pragersko vonal egyszer majd kiépül)
  • Budapest - Czechowice-Dzedzice oh. (- Varsó) napi 4 vonatpár
  • Budapest - Graz sebesvonat, a trieszti gyorssal ellenkező időfekvésben (ez is megszűnik, ha egyszer majd létre jön az összeköttetés Szombathelyen át)
  • Bukarest - Temesvár éjjeli vonat
  • Budapest - Pozsony távolsági szv.
  • Istanbul - Bécs gyorsvonat (mert az Orient nem jár mindennap) prágai stokkal, ami Bruckban akad le. (ez is csak a Bp. - Belgrád megépültéig fog ebben a formában élni)
  • Istanbul - Belgrád sebesvonat
  • Istanbul - Szófia táv. szv.
  • Prága - Trieszt
  • Prága - Linz táv. szv.
  • Bécs - Trieszt "kurírvonat" (átmenet gyors és expressz között, 3. osztály nélkül - igen, még az 50-es évek első felében vagyunk!)
  • Belgrád - Vinkovci - Szabadka vonat (ez megsemmisült, mert a mozdonycsere helyett valami stokknak szaladt), azért volt ilyen cikkcakkban, mert Újvidék felé még nem jár a vasút)
  • Bécs - Bruck - Selzthal - Linz éjjeli távolsági szv. hálókocsival
  • Ha idáig elolvastad, kimehetsz a WC-re és/vagy megihatsz egy körsó sört vagy egy csésze kávét :)))

És ezeket tervezem a közelebbi jövőben:

  • Néhány megsemmisült járat pótlása
  • Ljubljana - Villach - Dél-Tirol - Innsbruck - Svájci határ
  • Prága - Přerov - Zebrzydowice (később majd a szovjet határ felé)
  • Bécsből Berlin felé a német határig (még nem döntöttem el, hogy Prágán vagy Plzeň - Cheben kereszül)
  • Belgrádból a szovjet határ felé - erre is 4 variáció jöhet szóba
  • Krakkó - Cz.-Dzedzice vagy Zwardon - Csáca (- Budapest)
  • Szófia - Bukarest
  • Trieszt - olasz határ
  • Selzthal - Innbruck

Mikor kezdtem, még nem volt zoom2, de azóta már tudatosan olyan járműveket használok, aminek van zoom2-je, illetve modernebb korszakokban zoom4-ese is.

Ha van kedvetek a fejlesztéseitekről beszámolni, írjátok meg kommentben, itt azok sokkal hosszabbak lehetnek, mint a Facebookon!

Szólj hozzá!

Közép-Európa indulás

2013.08.21. 21:03 Oxy

Úgy döntöttem, naplózni fogom virtuális vasúti (elsősorban JBSS Bahnos) pályáimat, azok fejlesztését.

Talán ha lesz érdeklődés, összejöhet ebből egy vándorháló is.

A pályák kidolgozásához preferálom a Bahn 3.87béta és 4.00béta verzióit. A fizetős 3.87 nem kell, miután elhúzták előttem a 4.00-s mézesmadzagot. De onnan még átmentettem a járműfájlokat, elsősorban a svájci Leichtstahlwagen-ek kedvéért (csodák csodája, nem csak itt, hanem 4.00 alatt is elindul simán, sőt, bizonyos figyelmeztető üzenet után még 3.86 alatt is!!!)

 Jelen Közép-Európa projekt 3.87 bétában készül. Alapja Thomas Weber német játékos "DB-Fernverkehrsnetz Deutschland" hálózata, ehez illesztem az alábbi területeket:

  • Kelet-Poroszország, vagy ha úgy tetszik Ororszország Kalinyingrádi Területe
  • Ausztria
  • Csehország
  • Lengyelország
  • Galícia, azaz Ukrajna azon területei, melyek az I. világháborúig Ausztriához tartoztak
  • történelmi Magyarország (e nélkül mi értelme is lenne az egésznek? :))
  • egykori Jugoszlávia területe
  • Románia, Moldovával kiegészítve

(Ezek közt persze léteznek átfedések, na de ez éppen nem hátrány, hanem inkább előny.)

Az állomások pozicionálásához térképeket állítok be háttérnek, és van csomó olyan, ami minden állomás helyét mutatja; amelyik meg nem, annál saccolni fogok.

Ugyan csak különböző vasúti és más térképek alapján spekulálom ki a vasútvonalak műszaki adatait (vágányok száma, villamos vontatás, engedélyezett sebesség stb.)

Változatok: 1955, 1978, 1985, 1992, modern kori.

 

Projektek sorrendje
Először a milliós városok kapnak összeköttetést tengeri kikötőkhöz, utána a Közép-Európai Egyesült Államokkal szomszédos oszágok fővárosai felé. Utána kisebb-nagyobb városokat kötök össze valamely feltételezett centrummal (pl. Kolozsvárt Budapesttel és Bukaresttel, vagy Gdanskot Varsóval és Berlinnel is). Egy körben kb. 500 km-t építek meg az adott város feltételezett igényeiből.

Például az 1955-ös verzióban:

  • Berlin - Szczecin (ez a legközelebbi tengeri kikötő)
  • Berlin - Tirana (de most még Drezdáig sem jutok el)
  • Bukarest - Constanţa
  • Bukarest - Temesvár - Belgrád - Podgorica - Tirana
  • Budapest - Fiume
  • Budapest - Belgrád (- Tirana)
  • Hamburg (ennek ugye van tengeri kikötője) - Berlin
  • München - Berlin (- Szczcecin)
  • Prága - Berlin (- Szczcecin)
  • Varsó - Gdansk
  • Varsó - Budapest (- Tirana)
  • Bécs - Gyékényes (- Fiume)
  • Bécs - Budapest (- Tirana)
  • félmilliós városok, pl. Brémából Berlinbe stb.

Feltűnt, hogy "mindenki Tiranába megy"? Ja, a szomszédos fővárosok az országok kétbetűs kódjának sorrandjében kerülnek sorra.

Albánia, BE Belgium, BG Bulgária, CH Svájc, DK Dánia, FR Franciaország, GR Görögország, IT Olaszország, LU Luxemburg, NL Hollandia, SE Svédország, SU Szovjetunió (az 1992-es verzióban az utóbbi már darabokban lesz).

Jelenleg a Berlin - Szczecin vonal van kész, egyelőre 2 pár gyorsvonat és 1 pár személyvonat közlekedik rajta végig. Lesznek még helyi vonatok Berlin - Angermünde, illetve Angermünde - Szczecin között. S-Bahnnal és tehervonatokkal nem foglalkozom.

Ha ez kész lesz, következik a Berlin és a tőle délre levő Golssen, itt csak helyi vonatokkal.

Utána jöhet Bukarest; odáig elvinni a térképet, azaz beállítani háttérnek előbb Csehországot, aztán Magyarországot majd Romániát, az jó kis meló lesz. Már a Bln. - Szczecin vonal környékét ábrázoló menetrendi térkép beillesztése sem volt könnyű, úgy hogy passzoljon az eredeti Deutschland hálózathoz.

A szczecini vonal kész van már az 1978 és 1985-ös hálózatokhoz is (még csak pálya, egyszerű átmásolás által). 1992 viszont Belgráddal fog kezdődni, és innen Bar felé vezetem az első vonalat.

Néhány más projektem: Osztrák-Magyar Monarchia Balkánnal, Budapest fanti változatok, mind fiktív menetrendekkel.

Apropó menetrend: grafikus szerkesztőnek a KeyR0-t használom, ami a bahn.dopravni.net oldalról tölthető le (néhány cseh szó ismerete kell hozzá).

6 komment